Sep 9, 2013

Dobrodošli na helsinški aerodrom



Vantaa aerodrom, najveći u Finskoj i jedan od najvećih u Skandinaviji, nalazi se na 18 kilometara udaljenosti severno od centra Helsinkija i 5 kilometara od centra grada Vantae. Ako se pitate zašto ovaj aerodrom nazivaju “ helsinški”, a ne nalazi se direktno u Helsinkiju, upravo ću vam razrešiti nedoumicu, Naime, gradovi Vantaa, Espoo, Kauniainen i Helsinki, bukvalno su spojeni i čine veliki Helsinški okrug, ili kako ga laici nazivaju, “veliki Helsinki”. Kako se grad Helsinki širio, stvorena su nova gradska jezgra, koja su se toliko proširila, da su dobili status grada, pa je tako i grad Vantaa nastao tek 1972. godine. Ovaj grad je poznat po aerodromu i najvećem naučno – istraživačkom centru u Finskoj,  Heureka.

Aerodrom Helsinki Vantaa
Aerodrom Vantaa ima dva glavna terminala, prvi za domaće, i drugi za međunarodne letove. Prvi terminal radi od 5:00 – 24:00 h, a drugi non-stop. Kada sletite,  ako je Helsinki vaše krajnje odredište, najpre će vas interesovati kako da stignete do centra Hesinkija. Taksisti vas neće saletati kao muve, ali će vas kulturno čekati, ukoliko tražite njihove usluge. Ukoliko ste sami, taksi vam se ne isplati jer je poslednji put cena bila 45 evra. Ako ipak želite taksi, postoji i žuti aerodromski taksi, koji ima do 8 sedišta i jeftiniji je od običnog taksija jer je za više putnika. Cena po osobi se utvrđuje na osnovu broja putnika, što ćete videti na fotografiji ispod. 



Najjeftinija i najbolja varijanta je da  uzmete prevoz autobusom...ili Finnair autobusima, ili običnim lokalima, koji su i  najpovoljniji. i idu na svakih 15 minuta. Generalno, autobus 615 ( Linija  Rautatientori – Lentoasema), vozi do Helsinkija. ("Lentoasema" je u prevodu "Aerodrom"). Kada kažem 615, tu spadaju autobusi 615VK, 615V, 615T, 615TK, 615H i 615TH. Lokalni autobusi kreću sa aerodroma, od platforme / perona (finski "leituri") 21, ispred terminala 2 i idu sve do glavne železničke stanice Rautatientori u centru Helsinkija. Karta je 4,5 evra i možete je kupiti ili gotovinom kod vozača ili na automatu na autobuskoj stanici karticom ili gotovinom.Vožnja traje oko 35 minuta i prolazi kroz sledeće oblasti: Lentoasema -Lentoasemantie-Kehä III -Tuusulanväylä -Mäkelänkatu-Hämeentie-Hakaniementori-Rautatientori. Ukoliko zatažite, vozač će vas, na zahtev, ostaviti i van autobuske stanice, gde god poželite. Potrebno je samo da pritisnete dugme STOP. 


Pored ove linije 615, sa aerodroma ka centru, voze i lokalni autobusi 451 i 415, ali oni ne idu do Rautatientori  stanice, već do Elielinaukio ( Elieli skver). Linija 415 je  Elielinaukio - Kehä III - Lentoasema , a linija 451 je Elielinaukio - Ylästö - Lentoasema . Znači, da rezimiramo, sa aerodroma, ka centru Helsinkija, linija 451 kreće od platforme 4, ispred terminala 1, kao i  linija 415, dok linija 615, kreće sa dva mesta na aerodromu, sa platforme 21 na terminalu 2, i sa platforme 2 ispred  terminala 1. 

Elielinaukio
Finnair autobusi (zvanični aerodromski autobusi), sa aerodroma polaze sa platforme 10. Cena karte je 6,2 evra, a sa popustom, ukoliko imate Helsinki karticu, 4 evra. ( O Helsinki kartici sam već pisala u nekom od tekstova o Helsinkiju). Ovi autobusi brže voze, pa do centra Helsinkija stižu za oko 20 min. Lično, moj izbor je uvek Finnair autobus, jer je brz, klimatizovan, čist i udoban. (Redovni lokal autobusi nemaju klima uređaje)…jeste skuplji od javnih lokala za 50%, ali tih 2 evra razlike nije ništa u poređenju sa udobnošću, brzinom i ugođajem koji imate u njemu. On ide najveći deo dana, na svakih 15 minuta, a veoma rano ujutru i kasno uveče, na pola sata. Takođe, kada iz centra budete kretali za aerodrom, ispred glavne železničke stanice, nalazi se i terminal Finnair odakle kreću ovi autobusi za aerodrom. Prepoznatljivi su jer su plave boje i belim slovma  na njima piše Finnair.  Mnogi turisti se čak opredeljuju i za iznajmljvanje automobila, kako bi slobodno i detaljno upoznali Helsinki tokom boravka u njemu. Iznajmljivanje se može obaviti i na aerodromu, a može se i rezervisati online, unapred. 



Aerodrom Vantaa je relativno mali međunarodni aerodrom, predivno i moderno opremljen, prijatne atmosfere, sve imate tu da kupite, ima obilje restorana, kafića, prodavnica, kioska sa hranom  (…sendvič je 5 evra, krofna 3 evra itd).Ovo je jedinstven aerodrom jer ovde imate i finske saune i spa centar, što je idealno za putnike koji su u tranzitu, jer mogu da se opuste i relaksiraju, dok čekaju sledeći let, a bez da napuštaju aerodrom. Cene su, kao i na svakom aerodromu relativno visoke, ali mislim da je na ovom aerodromu ipak najjeftinije, ukoliko ga uporedite sa ostalim aerodromima u Skandinaviji. Zaista je ovde sve tačno, jasno i svi se mogu jasno snaći na ovom aerodromu, a uz to, možete dobiti mnoštvo besplatnih info brošura da bi vam sve bilo još lakše. Zato i ne čudi što je ovaj aerodrom, pre par godina, od strane Udruženja evropskih aviokompanija, proglašen za najbolji aerodrom. Spisak svih nagrada biće naveden na kraju teksta.

Takođe, letovi su ovde veoma tačni, bez kašnjenja. Na aerodromu se nalaze i korpe, kolica, za prenos prtljaga, kako ga ne biste nosili u rukama, što je još jedan pokazatelj koliko se Finci trude da ugode putnicima. Što se tiče tehničkih podataka, reći ću vam da je aerodrom izgrađen 1952, neposredno pre održavanja Olimpijskih igara u Helsinkiju 1952 godine, da se do 1977 godine zvao Helsingin lentoasema (Helsinšku aerodrom), a od tada, Helsinki-Vantaan lentoasema ( Helsinki Vantaa aerodrom). Aerodrom takođe ima i besplatan internet,  tri piste, najsavremeniju tehnologiju. Uskoro, do 2014, biće  izgrađena i železnička stanica Vantaa, koja će do centra Helsinkija, prevoziti putnike za 5 min, a takođe je završen I projekat za izgradnju ogromnog trgovinskog centra sa 12 spratova. Što se tiče pilota kompanije Finnair,  a to će vam potvrditi i drugi, tvrdim da imaju najbolje sletanje na svetu, koje se ne oseti ni jednim trzajem pri udaru točkova o tlo.


Još nešto…iako veoma retko, dešava se na svim svetskim aerodromima, pa i u Finskoj, da se ponekad prtljag zagubi. Ako se, kojim slučajem desi da ne vidite svoj prtljag na traci, idite do Finnair pulta i prijavite da vam nedostaje prtljag. Tada ćete popuniti neki formular, gde ćete, provere radi, napisati  popis par stvari koje ste imali u koferu. Ako se prtljag zagubio u dnevnom letu, stići će vam za par stvari, ali ako se zagubio u večernjem letu, čekaćete do jutra, ali ćete u tom slučaju dobiti Finnair torbu sa sredstvima za ličnu higijenu, za muške i ženske potrebe, kao i zapakovan muški i ženski donji veš. Ako vam prtljag ne stigne ni u toku sledećeg dana, imate pravo da tražite nadoknadu. Ukoliko vam se neki predmet polomio ili oštetio u putu, takođe odete do Finnair pulta gde popunite neke papire, nakon čega ćete dobiti vaučer za kupovinu  tog predmeta u nekoj od prodavnica..

Broj telefona ovog aerodroma, za informacije +358 200 14636

Iz Beograda ne postoji direktna redovna linija za Helsinki, ali u okruženju,  iz Dubrovnika, Splita i Zagreba, avio kompanije Blue1 i Dubrovnik Airline, lete direktnim linijama za Helsinki. Takođe i Ljubljana ima direktan let za Helsinki.

Spisak svih nagrada koje su pripale ovom finskom aerodromu:
(Spisak je na engleskom jeziku i preuzet je u originalu sa sajta http://www.archello.com/en/project/helsinki-vantaa-airport



- 1994: The Domestic Parking Garage received the Concrete Construction Prize of Finland
- 1997: Best in Europe (IATA)
- 1998: Best in the world (IATA)
- 1999: Best in the world by size (IATA),
Golden Key (The Association for Finnish Work)
- 1999: The International Terminal T2 received the Steel Construction Prize of Finland
- 2000: Best in the world by size (IATA), Best in Europe (IATA),
Service Excellence Award (Airport World Magazine)
- 2001: Service Excellence Award (Airport World Magazine)
- 2002: Service Excellence Award (Airport World Magazine)
- 2004: Best in the world by size (Aetra), Second best in Europe (Aetra)
- 2005: Third best in the world by size (Aetra), Third best in Europe (Aetra)
- 2006: Third best in the world by size (ASQ), Third best in Europe (ASQ),
Second best in Europe (Skytrax), World’s best security processing (Skytrax), Golden Pillow Award (Sleeping in Airports),
Award of Excellence (Air Cargo World)
- 2007: Third best in Europe (ASQ),
Second best Airport in the world in baggage delivery (Skytrax),
Best in Europe (Reader's Digest)
- 2008: Fifth best in the world (Wanderlust Magazine),
Ninth best in the world (Skytrax),
Third best in the world in baggage delivery (Skytrax)
- 2009: Best in the world in baggage delivery (Skytrax),
Best airport in the world (Monocle Magazine)
- 2010: Best airport in the Northern Europe (Skytrax),
Airport of the Year in Finland (Finavia),
Best airport to make a connection (Monocle)
- 2011: Best lounge in the world (Priority Pass),
Best airport in Europe to make a connection (Monocle)
- 2012: Best airport in social media (SimpliFlying)

Sa istog sajta, preuzete su i fotografije ispod ovog teksta, koje je napravio Jussi Tianen.


10 Komentari / Kommentit:

U Finskoj sam boravila mesec dana i spakovala sam veliki kofer. Pošto moja destinacija nije bila Helsinki već Suonenjoki kada sam trebala da pokupim kofer kada sam stigla na aerodrom Vantaa nisam bila razočarana što je kofer izgubljen. Trebalo je sesti u bus pa onda u voz Helsinki - Suonenjoki, kontala sam kofer je težak dopremiće Matkahuolto (kompanija koja obavlja transport u Fisnkoj) na adresu koju sam ostavila na aerodromu. Zvali su me sa aerodroma i rekli da ću kofer dobiti sutradan i da ništa nebrinem. Super! Opušteno sam putovala do moje destinacije, stigla, smestila se.... Sutradan sam čekala moj kofer, čekala, čekala ali kofer nije stigao. Osvanuo je i drugi dan! Ja sam čekala, čekala i ništa. Dani su prolazili ali od mog kofer ni traga ni glasa. Ja sam zvala aerodrom, Matkahuolto kompaniju, pisala mailove ali niko se tu nešto nije puno potresao. Sve kao budti strpljivi, javićemo se sutra i tako su prolazili dani. Sve je to meni nešto bilo čudno. Posle sam shvatila da su kupovali vreme i da kompanija Matkahuolto nije znala gde je moj kofer. Prošlo je 11 dana a ja sam bila bez kofer odnosno bez garderobe, pribora za ličnu higijenu, cigareta i svega što sam ponela za mesec dana. Počela je da pada i kiša i temperatura se sa 270 spustila na 80. Sve sam morala da kupim. Osvanuo je i 12 dan. Bila sam na terenu sa kolegama i kada sam se vratila u kancelariju videla sam propuštene pozive sa nepoznatog finskog broja i jednu SMS poruku koja je glasila poštovana gospođo.... vaš kofer se nalazi u policijskoj stanici u gradu Lahti na odelenju ’’izgubljeno-nađeno’’ molimo vas da prilikom preuzimanja kofera ponesete pasoš radi identifikacije. Šta reći? Bilo bi suvišno! Na internetu sam pogledala kada imam voz Suonenjoki-Lahti- Suonenjoki, vreme i cenu karte koja je bila cca 120 Eura. Znači još troškova. Kada sam stigla u policijsku stanicu Lahti sreća. Moj napaćeni kofer me je čekao. Službenik u policiji mi je rekao da se gube novčanici, ključevi, mobilni telefoni ali da tokom 20. godina koliko radi nije doživeo da neko izgubi kofer od 23 kg. Kofer niko nije otvarao i sve je bilo netaknuto. Kada sam se vratila u Suonenjoki zvali su me iz Matkahuolto kompanije da mi kažu da oni neznaju gde je moj kofer i da će se potruditi da ga nađu na šta sam ja odgovorila da sam ja moj kofer pronašla. Samo su se nasmejali pitali me da li nešto nedostaje u kofer? Ja sam rekla da je sve OK. Ćao-ćao....Katastrofa!
Popunila sam odštetni zahtev napisala cifru od 300 eura, a potrošila sam i više za 12 dana jer samo je vozna karta Suonenjoki-Lahti- Suonenjoki koštala 120 eura.
Kada sam se vratila u Srbiju i već zaboravila nemili događaj dobila sam pismo iz Helsinkija-kompanija Matkahuolto gde su me obavestili da će po zahtevu br...... na moj račun biti uplaćeno 23 eura, ukoliko imam prigovor da....... pomislila sam tada džaba vas bilo!!!
Šta reći? Sve je u Finskoj opušteno, opušteno do bola. Neznam zašto ljudi u Finskoj ne žive 100 godina?

Razumem vase nezadovoljstvo, i sama bih poludela da se meni tako nesto desilo, ali verujte mi, za ovakav slucaj nikada nisam cula, a da vam ne pricam koliko puta sam i sama bila na finskim aerodromima...mali milion puta. Nikada mi nista nije nestalo ili bilo izgubljeno, kao ni mojim prijateljima ni rodbini, pa ne znam, ali sam citala u finskim novinama jednom da je covek zaboravio laptop u avionu i da ga je dobio na kucnu adresu posle 2 nedelje nakon sto je popunio neke obrasce na aerodromu. Kako god, zao mi je sto ste imali takvo iskustvo.

Žao mi je, što sam se odmah uhvatila onog lošeg! Možda iz razloga da bih rekla da niko nije savršen. Ali ako zaboravim problem sa koferom, bilo mi je prelepo. Kolege su bile spremne da mi pomognu da mi pozajme garderobu.... Malo je reći da je Finska prelepa, priroda je zadivljujuća, jezera, šume. Putevi su besprekorni, nema gužve u saobraćaju. Problem na putevima mogu predstavljati samo losovi koji u večernjim satima znaju da iskaču iz šume. Sviđaju mi se njihove kuće, nisu ogromne, taman koliko ti treba. Nameštaj ništa spektakularno, obično. Prozori su sa tri stakla jel tako? Hrana čini mi se slična našoj. Iznenadila sam se kako puno piju kafe. Interesantne su njihove igranke petkom i subotom uveče. Bila sam zadivljena kako uglavnom svi znaju da plešu. Na levoj strani su sedele dame a na desnoj muškarci. Sedela sam i posmatrala, sve do momenat kada mi je prišao jedan gospodin i zamolio me za ples. Plesala sam! Koleginica mi je rekla da oni još kao mali uče da plešu i da je nju naučio otac. Rekla mi je da je popularan finski tango. Da mogla bih živeti u Finskoj! Tako mi je tokom mog boravka u Finskoj sve bilo opušteno. Nisam se ja puno nervirala ni zbog tog mog kofera. Više se nervirao moj brat koji je uvek pitao: jel ti stigao kofer, jel ti stigao kofer? Znala sam da sedim satima i da gledam u daljinu. Što se tiče cena ja nisam stekla utisak da je mnogo skupo. Skupe su cigarete i alkohol, hrana nije skupa. Garderoba nije skupa ima gde jeste ali svašta lepog može da se kupi. Finci žive zdravo ali mi je koleginica ipak rekla da je fincima zabeleženo u genetskom kodu da imaju povišen holesterol.

Postovana Verka, naravno da niko nije savrsen, daleko od toga. Svi mi imamo mesta koja vise volimo i mesta koja nam vise prijaju, ali kao sto rekoste, retko ce se naci neko ko nece uzivati u obilju divne finske prirode. Sve ste dobro zapazili, i ono za irvase, i za trostruko ostakljene prozore, o cemu sam vec pisala,, o tome da Finci obozavaju tango, ples uopste, i ako biste evideli proslave finskih matura, iznenadili biste se koliko se to razlikuje od nasih lumpovanja. Devojke mahom nose nesto kao duge balske haljine i akcenat je na plesu sa fino doteranim i ugladjenim momcima. Sto se skupoce tice, zavisi gde ste bili, jer Helsinki je dosta skuplji od ostalih gradova, iako i tu postoje generalno supermarketi, snizenja, akcije...Sto se tice Finaca i holesterola, nekako ne bih generalizovala. U mojoj familiji nema povisenog holesterola, ali ako bi ga i bilo u Finskoj, imajte u vidu i to da se on povecava i od konzumacije alkohola, kome su finski muskarci skloni, ali ipak u pitanju je tada dobar holesterol, a ne onaj los, jer u suprotnom, ne bi Finci bila dugovecna nacija.

Tarja kako si,Srecni ti praznici.Pitanje,Gdje se nalazi policija na aerodromu u Helsinkiju,ili se mora ici u centar grada.Molim te pomozi.Pozdrav.S.

Hvala na pitanju, za sada sam ok...
Srecni praznici i tebi
Policija se nalazi u zgradi na oko 100 m odaljenosti od terminala 2. Pitajte bilo kog radnika na aerodromu, pokazce vam put, a aerodromska policija dezura 24 h. Pozdrav

Hvala ti Tarja Srce si,mnogo si mi pomogla.Saljem ti veliki,topao i srdacan pozdrav.S.

Ovo je prvi put da ja pisem komentar ali stvarno osecam potrebu da podelim moje iskustvo sa citaocima ovog teksta. Prvo su mojoj cerki izgubili kofer a kada smo stigli preko Helsinkija u Rovaniemi nisu nam dali ni zapisnik o koferu, jedva sam broj slucaja dobila, kasnije kada sam ih kontaktirala rekli su da to nije u nadleznosti Finnair-a, po povratku je avion iz Rovaniea kasnio tako da smo dosli u Helsinki na tek zatvoren izlaz za Pariz, onda su nas prebacili da letimo za Prag a pre nego sto cemo uci u avion koje naravno kasnio, promenili su broj izlaza. Kada su nam davali karte za Prag nisu zeleli da daju broj pod kojim se kofer transportuje. U Pragu sam nasla taj nas jedini preostali kofer tako sto sam molila na izlazu za Eir Serbini let da nadju kofer jer je bio specificne boje. Sve u svemu, Helsinki je divan, prelazak Artickog kruga, voznja motornim sankama, kao i sankama koje vuku haskiji i irvasi, gledanje polarne svetlosti je stvrno fascinantno i carobno, a da su nemarni na aerdormu i neauzurni to je cinjenica... pa kad krenete u avanturu u Laponiju znajte da ona pocinje vec na njihovom aerdoromu.

Zao mi je sto ste imali neprijatnosti, ali mislim da malo generalizujete. Ja sam iz Helsinkija i Rovaniemija putovala za ovih mojih 50 godina, stotinu puta pa nisam imala neprijatnosti tog tipa, dok su mi recimo kofer jednom zagubili u Nemackoj, pa ne mogu zbog toga da kazem da su nemarni ili neazurni. Desava se i zao mi je sto ste imali takvo iskustvo, jer znam koliko sam ja tada poludela i bila pod stresom. Nadam se da cete sledeci i svaki sledeci put potovati lepo kako i zasluzujete. Pozdrav.

Thanks for helpful article!

Post a Comment