Dec 25, 2013

Badnje veče u Finskoj




Danas sam bila u sauni. To je tradicionalni obred  koji se u Finskoj obavezno upražnjava na Badnji dan. Jelka je tu, sa obavezno ručno rađenim ukrasima, kao i Himmeli iznad stola, a  kod mame smo se okupili na večeri, koja je bila tradicionalno bogata, kako dolikuje ovom danu. Kako je divno sa svim onim đakonijama i  mojim omiljenim keksićima sa đumbirom,  pa još i suklaakakku torta...mmm..uz predivne sveće na stolu, jarcem od slame na predivnom Vallila stoljnjaku sa bojama Božića, crvenom, zelenom i zlatnom..sva ta divna svečana atmosfera koja nagoveštava doba velikih praznika i slavlja. Joulukukka (božićni cvet), koji može biti lala, ljiljan ili zumbul, je obavezan na prazničnom stolu Finaca, kao i jabuke. Na ovaj dan se tradicionalno gleda i crtani film Lumiukko, odmah posle direktnog proglašenja božićnog mira. Ja uvek volim da muzikom pojačam atmosferu, pa smo puštali finske tradicionalne božićne pesme, ali i nezaobilazni Tarjin album Henkäys Ikuisuudesta sa divnim pesmama posvećenim ovom divnom prazniku...kada slušate pesme Kuin Henkäys Ikuisuutta, Jouluyö, juhlayö, Heinillä Härkien, Varpunen jouluaamuna, Kun joulu on...shvatite koliko je Božić divan. Evo i sada dok pišem. ide divna pesma  Kun joulu on...(Kada  je Božić...) i divim se, kako je Otto Kotilaisen to divno komponovao...a uz ove prelepe reči, teško je, ne zapevati...Ei huolta, murhetta kenkään muista, ei tunnu pakkaset tuikeat, vain laulu kaikuvi lasten suista, ja silmät riemusta hehkuvat, ja liekit loistavat joulupuista, kun joulu on, kun joulu on....

Tarja Turunen - Henkäys Ikuisuudesta - Jouluinen Platinapainos( FULL ALBUM) from Tarja M. on Vimeo.




Pticama sam na terasi stavila ovas, kako tradicija nalaže, pa je bilo lepo gledati ih kako se okupljaju oko crvenog tanjira...jer ovaj dan mora biti dan blagostanja za sve...


Već je pala noć i za sat vremena će i Božić...a o njemu sam pisala OVDE. Sada samo sumiram utiske današnjeg lepog dana i shvatam, koliko mi samo tata nedostaje da bi ovaj praznik bio potpun...ali, verujem da je on negde spokojan gore i da uživa da nas gleda dok smo svi na okupu...Lava misli i emocija...Danas smo mu na groblju upalili sveću, jer se ona, po finskim običajima,  upravo na Badnji dan pali za pokojnu rodbinu i prijatelje.


Iako Badnji dan nije zvaničan praznik u Finskoj, ovaj dan je prepun tradicionalnih aktivnosti i obreda i za mnoge Fince je svečaniji od samog Božića



Ovaj dan i naredni dani, dani su mira, blagostanja, sreće i ljubavi. Zato se u Finskoj svečano proglašava božićni mir, tačno u podne, sa  gradske terase na Velikom trgu u gradu Turku, Posle čitanja ovog teksta Deklaracije božićnog mira,  počinje mir koji traje 20 dana...


Huomenna, jos Jumala suo,

on meidän Herramme ja Vapahtajamme armorikas syntymäjuhla;

ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha kehoittamalla

kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään

sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään,

sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulujuhlaa jollakin

laittomalla taikka sopimattomalla käytöksellä häiritsee,

on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen

rangaistukseen, jonka laki ja asetukset kustakin rikoksesta

ja rikkomuksesta erikseen säätävät. Lopuksi toivotetaan kaupungin

kaikille asukkaille riemullista joulujuhlaa.


Za Božić je u Finskoj tradicija pisanja čestitki dragim osobama, rodbini, prijateljima...Prva čestitka ovog tipa, u Finskoj je poslata 1850. godine. Te prve čestitke, bile su sa motivima žena i anđela, a tek od 1900. godine pojavljuju se prve čestitke sa motivima zime, sneška, irvasa, jelke, Deda Mraza i svih tradicionalnih simbola koji se pojavljuju i danas, a Rudolf Koivu se smatra prvim ilustratorom koji je oslikavao božićne čestitke kakve se i danas štampaju. U novom milenijumu, pojava interneta je doprinela da se donekle smanji tradicionalno slanje čestitki, ali ogroman broj Finaca i dalje priznaje samo ono ručno pisano na tradicionalan način, kao nekada, pa se zato, svake godine u Finskoj i dalje pošalje 40 miliona božićnih čestitki.





...evo, došla je i ponoć i Božić, pa svima onima koji ga danas proslavljaju želim mnogo radosti, ljubavi, sreće i zdravlja...

 Näiden sanojen myötä toivotan teille kaikille oikein hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2014.

Tarja 

2 Komentari / Kommentit:

Blogistasi on tullut yksi suosikeistani. Sydämellinen. Tuomas

Post a Comment