Feb 9, 2014

Kesälahti


Ovaj tekst pišem namenski zbog nekoliko ljudi, koji su zahvaljujući tekstu o branju jagoda u Finskoj,  dobili priliku da sezonski rade u Finskoj tokom leta, na poslovima berača jagoda. Svi oni, koji su mi se do sada javili, dobili su posao upravo u mestu Kesälahti.


Još u samom tekstu o branju jagoda, navela sam da se upravo u ovom delu Finske zapošljava najveći broj berača, koji dolaze iz svih krajeva sveta.

Kesälahti


Ovo slatko malo mesto, odnosno selo, nalazi se u istočnoj Finskoj u delu regiona centralne  Karelije, zajedno sa mestima Kitee (rodnom mestu skoro svih članova grupe Nightwish, kao i Tarje Turunen ex Nightwish), Tohmajärvi i Rääkkylä. Iako se ova mesta nalaze zapravo u Severnoj Kareliji, ali u njenom najjužnijem delu, više su ekonomski upućeni, zbog blizine, na centralnu Kareliju, pa čisto, da ne bude zabune. Kitee je i glavni grad centralne Karelije. Ovaj deo centralne Karelije se nalazi između dva grada, Joensuua i mnogo poznatije  Savonlinne. Samo mesto Kesälahti, danas je deo grada Kitee i nalazi se između dva, kristalno čista jezera Pyhäjärvi i Puruvesi. Kesälahti je zvanično pripojen mestu Kitee, 2013. godine, a udaljen je od njega oko 35 km. Danas Kesälahti ima oko 3000 stanovnika.



Do Kesälahtija se može doći na više načina...Do Helsinkija možete avionom iz Budimpešte, iz Dubrovnika, koji sa Helsinkijem saobraća samo od kraja aprila do oktobra, i iz Pule, odakle saobraća, koliko znam, preko cele godine. Ako dolazite iz Hrvatske, obratite pažnju na aviprevoznika, jer kompanija Norwegian često ima jeftine letove za Finsku. Od Helsinkija postoji više varijanti za dolazak do Kesälahtija. Skuplja varijanta je avionom od Helsinkija do Joensuua, pa od Joensuua do Kesälahtija autobusom (90 km)...ili od Helsinkija do Savonlinne avionom, pa od Savonlinne do Kesälahtija autobusom (70 km). Aerodrom u Savonlinni se nalazi 14 km od centra grada. Najjeftinija i najpraktičnija varijanta je da od Helsinkija uzmete voz za Joensuu, koji prolazi kroz Kesälahti, a ovaj voz saobraća 3-4 puta dnevno. Razdaljina od Helsinkija do Kesälahtija je oko 370 km. Inače, avion od Helsinkija ka mestu Joensuu, leti svakog radnog dana 5 puta dnevno, vikendom tri puta dnevno. Let traje oko sat vremena, a sam aerodrom se nalazi oko 12 km severozapadno od centra Joensuua.

Zeleznicka stanica

Niskobudžetna kompanija SAS (Scandinavian Airlines System), Blue1, je drugi najveći finski avioprevoanik. Iz Pule leti i Blue1, koji ima znatno niže cene letova od Finnair-a. Takođe, ova kompanija je jedinstvena, pogotovo ukoliko putujete na sever Finske, jer ni jedna druga niskobudžetna kompanija, ne leti u druga finska mesta, osim u Helsinki i Tampere. Mana Blue1, može da bude ograničen prtljag, samo do 20 kg i ručnog do 8 kg.



Ovo pitomo mesto osnovano je 1873. godine. Veoma blizu je ruske granice, a ni od jezera Ladoga, najvećeg jezera u Evropi, nije daleko. Od graničnog prelaza sa Rusijom, Niirala, deli ga svega 70 km. Kesälahti je poznat, kao mesto sa mnogo sunčanih dana tokom godine i smatra se za najtopliji region u Finskoj. Verovatno zato nije slučajno što ovo mesto u imenu svog naziva ima reč ”Kesä”, što znači ”Leto”. U toku leta, u njemu se održava manifestacija za ribolovce i veslače, koja okuplja po 1000 ljudi...Ove godine se održava od 28. do 29. juna. U toku leta, u  Kesälahtiju bude i po 4000 ljudi jer je ovo mesto, osim po poljoprivredi i ribolovu, poznato i po brojnim farmama jagoda na koje dolaze berači iz celog sveta. Plaže pored jezera su peščane i predivne, voda kristalno čista, jezero ima prelepe plićake, koji su idealni za porodice sa malom decom, a posebno su divne saune na plaži, gde se, posle saune, bacite u jezero na osveženje. Saune se leti zbog gužve, ponekad moraju rezervisati. U okolini hotela Karjalan Kievari imate lepe obeležene staze za šetače. U zimskom periodu, opet u blizini ovog hotela postoji klizališna staza duga preko 7 km, koja ide od hotela do Ruoke. Za ljubitelje pecanja, jezera Pyhäjärvi i Puruvesi su dušu dali, jer su prebogata ribom, ali za ovu vrstu aktivnosti vam je potrebna dozvola koja se kupuje na recepciji  hotela Karjalan Kievari. Pyhäjärvi  se proteže čak do Rusije i najveće je jezero u Severnoj Kareliji.



Ovo mestašce nema nekih preterano bajnih mesta za provod, ali ćete zato sigurno uživati u prirodi, miru i lokalnim restoranima. Pored restorana, ovde imate i teniske terene, u zimskom periodu i veliko klizalište, razne sportske terene, a zlu ne trebalo, imate i lekara i stomatologa. Luteranska crkva sa zvonik tornjem koja je nalazi u centru mesta je veoma slatka, kao i muzej Kesälahti. Najlepše mesto za okupljanje u Kesälahtiju je Sovintola, koja se nalazi u samom centru.Tu se prodaju rukotvorine, specijaliteti, održavaju predstave, svirke, tu je i kafe...i ljudi svih uzrasta ovde rado svraćaju i druže se. Takođe, nemojte zaobići ni staru karelijsku kuću Juhanantupa, u kojoj se služi najbolja hrana, kao ni monumentalni bor koji ima veze sa čuvenim finskim epom Kalevala.


Luteranska crkva
Sovintola

Saveti :

Ukoliko vam se, zbog nekih neugodnih položaja tela, pri dugotrajnom branju jagoda, javi potreba da se obratite fizijatru....na usluzi vam je fizijatar u ovom mestu, Reijo Kovanen, koji radi u Kesälahden Fysikaalinen Hoitolaitos, u ulici Kesälahdentie.


Apoteka se nalazi u ulici Kesälahdentie 32.


S-market u ulici Kesälahdentie. Pogledajte sajt pa vidite cene i popuste http://www.smarkethokelanto.fi/


K-market Kesätori u ulici Kesälahdentie 39. Pogledajte sajt pa vidite cene i popuste  http://www.k-market.com/


Kada kupujete nešto od hrane u marketima, vodite računa da li piše recimo 4 /KPL ( 4 evra po komadu) ili 4€/kg (4 evra po kilogramu). Ako kupite krišku sira od 1/2kg i na njoj piše 4€/kg, znači da kriška košta 2 evra....ali ako na toj istoj kriški piše 4 /KPL, znači kriška košta 4 evra.

Razeni hleb ( domaci, pa je skuplji)

Kafe-restoran piceriju i  poslastičarnicu imate u Kalatuuri Oy, u ulici Poroniementie 2B...služe i jela sa roštilja, ribu i sve morske plodove, hamburgere, pice, kolače itd. Rade od ponedeljka do subote od 11 do 17 h, u letnjem periodu. Takođe, ovde se mogu kupiti mnogi lokalni proizvodi, od slanog do slatkog. Ovo naravno nije jedini restoran....
Kalatuuri





sastojak za kašu od ječma, pravi se kao palenta

Sladak hotelčić Karjalan Kievari u Lappeenrannantie ulici, odnosno, desno od glavnog autoputa 6, nalazi se na samoj obali preslatkog jezera Puruvesi. Idealan je za porodice sa malom decom jer je na mirnom mestu, okružen šumom i kristalno čistim jezerom.....Cene u njemu ( trenutne) su malo jače za balkanski džep...jednokrevetna soba je 57 evra po danu za jednu osobu...dvokrevetna 79 evra, a najisplativije je kada društvo od 7 osoba, koliki je najveći apartman, plaća 150 evra za noć po apartmanu, pa svako, kada se ta suma podeli, plaća 21,5 evra po danu....doručak je 6 evra itd...apartmani imaju dve sobe, dnevnu sobu, saunu, kuhinju, wc sa tuš kabinom, TV, frižider ...Vile su skoro iste kao apartmani, one su za 6 osoba i koštaju 130 evra za noć, ili kada podelite, opet je oko 21, 6 evra. Vile su divne crvene kuće na samoj obali jezera i sređene su u lokalnom stilu. Drvene ruralne kuće su najjeftinije, a opet imaju sve...veliku dnevnu sobu i dve odvojene sobe za spavanje do 10 osoba. Pošto je tu cena 80 evra za noć, svako plaća po 8 evra što je povoljno i veoma lepo.


U Finsku, u vreme letnjih meseci, NE DOLAZITE, bez sprejeva protiv komaraca i nekih masti za posle ujeda istih. Kako je Kesälahti, em pored jezera, em pored šume, samo pretpostavite kako ume da bude, ako o ovime ne razmišljate na vreme....Takođe, bele, lanene košuljice dugih rukava, štite vas i od letnjih opekotina i od komaraca.


Toliko od mene ovaj put....


Želim vam srećan put, srećan rad i jos srećniju zaradu  :)


Tarja


...a evo jos fotografija ovog divnog mesta...

20 Komentari / Kommentit:

Kao i uvijek, vrlo detaljno..

Najljepsa hvala za ovo.

Samo da napomenem, za ljude koji ce u ovo mesto ici vozom od Helsinkija ka mestu Joensuu…Ova linija je broj 14. Polazi sa glavne zelezniske stanice u samom centru Helsinkija. Inace, kada sletite na helsinski aerodrom, ne uzimajte taksi do centra grada vec lokalne autobuse…To pogledajte u tekstu http://mojafinska.blogspot.com/2013/09/dobrodosli-na-helsinski-aerodrom.html Kada stignete na glavnu zeleznicku stanicu, vozna linija 14 saobraca na liniji Helsinki – Joensuu. Pitajte koliko kosta povratna karta I koliko vazi. Ako vazi mesec dana, a vi ostajete dva meseca u Finskoj, onda kupite kartu u jednom smeru. Ova trasa saobraca preko sledecih mesta: Helsinki, Pasila, Tikkurila, Lahti, Kuovola, Lappeenranta, Joutseno, Imatra, Simpele, Parikkala, Kesälahti ( tu silazite), Kitee, Joensuu.

Da, vec sam ulazio na Helsinki railway station. Za sve koji idu tamo, karta do Kesalahtija je 61 euro, u jednom pravcu doduse. I putuje se nekih 3, 3 ipo sata.
Gledao sam opciju avionom i cifre su ogromne i bilo bi previse imati tolike pocetne troskove..
Ako postoje oni koji idu iz Srbije u Kesalahti, Norwegian Air vozi i iz Beograda i karta zaista nije skupa. Recimo da se za jun krece od 90 pa do 130 eura. U jednom pravcu.

Ovo mjesto je dosta udaljeno. Sto se mene tice, sada mi se cini bolja opcija Sauvo, zbog blizine a Kesalahti zato sto postoji sansa i za posao na jesen...
No, bilo kako bilo, izabrati destinaciju sada su samo 'slatke muke' :)

Nikola, vidim da si upucen i nacitan oko ovih poslova vezano za Finsku, Posto i sam upravo pokusavam da nadjem neki posao na farmi jagoda, molim te samo da nam pojasnis oko sansi za posao na jesen ? Na sta konkretno mislis ? Hvala.

Mislim da bi bilo idealno da se ostane nekih 6 meseci, to bi bio san snova, moglo bi i da se zaradi, ali je pitanje sta posle jagoda, koji posao gledati/

Postovanje Bojane,

U mom slucaju se konkretno radi o mogucnosti ostanka na farmi nakon sezone branja jagoda, na poslovima sjecenja malina i cupanja korova i jos svakakvih poslova na farmi. I to traje sve dok ne padne snijeg..

Sto se tice poslova koje je osim branja jagoda moguce naci u Finskoj, postoji zaista dosta stvari. Ne znam sta si po struci i sta si sve spreman da radis ali postoji dosta opcija.

Prva opcija je, kao sto je Tarja pisala u jednom svom tekstu da volontiras. Bilo na farmi haskija, bilo kao nekakva pomoc u kuci, restoranu, sta god.. zato sto tu, kao sto je ona napisala, postoji mogucnost kasnijeg ostanka gore, ukoliko se naravno pokazes kao dobar, efikasan i pouzdan radnik.
Preporucujem ti da procitas Tarjin tekst o tome..

Drugo, nedavno sam procitao zvanican podatak, da recimo Finskoj treba oko 2900 radnika u ugostiteljstvu i nekoliko stotina u zanatstvu i raznim drugim strukama kao i to da je Finska prva zemlja po broju datih stalih zaposlenja.

Trece, postoje razni hoteli, bungalovi, kampovi, farme koji rade i ljeti i zimi, u Laponiji. Tu takodje imas veliku sansu za zaposlnje, Najvise ako naravno znas nekoliko jezika ali mozes i da budes cleaner, da radis popravke, odrzavanje i slicno tome.

Vec sam to pisao, ali ponovicu, treba samo znati sta hoces, odvojiti dosta vremena za istrazivanje po netu, napraviti dobru prijavu i slati ih, slati, slati i slati.
Mozda ce ti zvucati kao da nije istina ali ja sam od septembra pa do skoro poslao oko 330 mejlova, na razne adrese svijeta :) Naravno, vecina njih nije odgovorila ali je bilo je odgovara, negativnih najvise ali i pozitivnih.. onda je samo pitanje, da li ce vam se poklopiti ciljevi, zelje i njihova ponuda. Svakako da se isplati biti uporan i pokusavati, pokusavati i pokusavati !

Jos jedna stvar, ako ostajes 6 mjeseci, bilo bi dobro da ostanes i 7 recimo.. jer ako ostajes preko 6 mjeseci, iliti 183 dana, ti stizes rezidenstvo a to znaci da sav porez koji su ti uzeli a koji je u Finskoj 35% za strance ti bude vracen na kraju godiune ili na pocetku sledece godine. Naravno, uz popunjenu aplikaciju itd.. tako da ti to dodje na kraju kao dobra ustedjevina.

Ukoliko sada dobijes posao na farmi, bices na licu mjesta, moci ces da se boris za sebe, moci ces sebi uz malo srece naci nacin da ostanes jos koji mjesec gore i zato se i nadam da ces dobiti posao..

Nadam se da sam ti ovim barem malo pomogao i ukoliko te jos nesto zanima, tu sam.

Svako dobro Bojane

Nikola, ti si car.....:) Hvala za ovako detaljan tekst i najvise ti hvala na spremnosti da pomognes drugima. Svaka cast!

@Dzoni svaka cast na tekstu... Super ako moze da se ostane preko 6 meseci, nisam znao da postoji ta mogucnost (jer sam mislio da je maksimum 6 meseci), naravno znam da mora da se plati oko 500e za boravisnu radnu dozvolu, ali u svakom slucaju se isplati, jer misli da se placa samo prvi put.

A viza se placa i prvi put i svaki naredni. Doduse, za svaki naredni put, tj. za produzavanje vise placas mnogo manju sumu. I tako u krug sve dok ne dobijes za stalno .. Recimo za slovenacki vizu, prvo apliciranje kosta nekih 90-tak evra + sva dokumenta koja moras prevesti, staviti apostile, slika itd... a nakon toga produzavanje kosta samo 30.. za Finsku ne znam kolika ja ta suma..

Tarja, prije mog zadnjeg komentara u vezi viza, napisao sam jos jedan, mnogo duzi, sa dosta informacija.. molim te izbaci ga ovde, da ljudi vide..

Poz Tajra,ja sad posle ovog teksta nista ne kontam pa sam tebe hteo da pitam za par saveta posto zelim ove godine prvog juna da odem rizikovacu 800 eura ,,pa prvo me zanima da li je to prerano bojim se da ne odem ni prerano pa da ne izvisim kad niko nikog ne prima i da potrosim sve pare a opet i ne bi da odem kasno pa da i tu izvisim ne znam kad je spic branja i naj jaci posao,,e onda drugo me zanima zvao sam bg povratna karta je oko 225 eura sa svim taxama ali traze mi datum povratka to mi je nezgodno mada kad bi nasao posao oprostio bi im tu povratnu ,,trece me zanima gde je bolje da odem,,u nekom tekstu pise taj Suonenjoki a u nekom pise Kesalahti gde imam vece sanse i da li su blizu ,kolko su od Joensuua? jel se u svim tim selima pored nalaze farme ? znam engleski mislim da imam vece sanse ako odem i zamolim 100 gazda jedan ce me valjda primiti nego da sedim kuci i mastam celo leto..i da na kjraju ako ne bi prvi nedelju dana nasao posao jel ima nekih jeftiniji smestaja ? da mogu negde da odsednem i to,,hvala ti unapred.

Poz Tajra,ja sad posle ovog teksta nista ne kontam pa sam tebe hteo da pitam za par saveta posto zelim ove godine prvog juna da odem rizikovacu 800 eura ,,pa prvo me zanima da li je to prerano bojim se da ne odem ni prerano pa da ne izvisim kad niko nikog ne prima i da potrosim sve pare a opet i ne bi da odem kasno pa da i tu izvisim ne znam kad je spic branja i naj jaci posao,,e onda drugo me zanima zvao sam bg povratna karta je oko 225 eura sa svim taxama ali traze mi datum povratka to mi je nezgodno mada kad bi nasao posao oprostio bi im tu povratnu ,,trece me zanima gde je bolje da odem,,u nekom tekstu pise taj Suonenjoki a u nekom pise Kesalahti gde imam vece sanse i da li su blizu ,kolko su od Joensuua? jel se u svim tim selima pored nalaze farme ? znam engleski mislim da imam vece sanse ako odem i zamolim 100 gazda jedan ce me valjda primiti nego da sedim kuci i mastam celo leto..i da na kjraju ako ne bi prvi nedelju dana nasao posao jel ima nekih jeftiniji smestaja ? da mogu negde da odsednem i to,,hvala ti unapred.

Suonenjoki je blizu grada Kuopio ( 50 km), a do tog mesta imas i dobru avionsku, zeleznicku i autobusku liniju. Kesälahti je opet blizi gradu Joensuu. Izmedju Suonejokija i Kesälahtija je oko 230 km razdaljine. Od Kesälahtija se ide preko Savonlinne, Varkausa itd.... Od ljudi koji su mi se javili da su dobili posao, preko teksta sa mog bloga, dosta njih je dobilo upravo u mestu Kesälahti, iako je to mnogo manje mesto sa manje plantaza sa jagodama, jer Suonenjoki ima bar 10 puta vise farmi. Sto se tice toga kada da ides, zaista ne znam...sezona pocinje kad jagode sazre...Kada je klima u Finskoj uobicajna i hladna, onda jagode stizu pocetkom juna, a kada su tople godine, onda im stignu vec sredinom maja ili ranije.....a kakve ce temperature biti do tada...ko to zna....ako ti nesto znaci, ova zima u Helsinkiju je bila dosta blaga, kakva ume da bude....tako da...mozda porane i jagode i toplo vreme.... Ja ti se divim sto tako mozes da ides na rizik, jer masa ljudi koji su dobili posao, ne mogu da skupe te pare, pa ce morati da pozajmljuju, ali oni bar idu na sigurno.....ne znam.....sto se tice jeftinog smestaja....slabo ima hostela u malim mestima u Finskoj, tako da ostaje jedino privatni smestaj kod nekog farmera.....a u hotelima je preskupo.... Suonenjoki ima dva tri hotela, ali nema prenocista bez 100 evra...a za Kesälahti ne znam...cisto sumnjam jer je bas malo malo mesto. Nekako mi se cini da ti je Suonenjoki manji rizik, ali naravno, ti odluci.

Evo da vam dam ja jednu ideju za sve vas kako za male pare da odete do Finske. Dodjite od Beograda iz Bg imate jeftine vozove za Budimpestu cena u jednom pravcu je nekih 1500 dinara do 2000 najvise, iz Budimpeste uzmite neki low cost let do Temprea ili Turkua, to ce vas kostati u jednom pravcu ako rezervisete malo ranije kartu nekih 50ak evra Wizz air . I posel tamo vozom do odredjenog mesta. Toliko od mene. Ko nije dobio posao, nek ponese sator :) . Festival dani jagoda odrzavaju se u Senunjoki od 5 ili 4 do 7 jula ove godine. Taj gradic zovu grad jagoda. Pratite vremensku prognozu za Finsku i tacno cete znati da li jagode ove godine stizu u maju ^_^ . Tarija sta je sa malinama? I da li i za to trebaju radnike berba je u avgustu.

Dule mozes li mi poslati ili objaviti tvoj mail da se cujemo,posto sam i ja zainteresovan da idem u Finsku.

Pero dule mozes li mi se javiti ma moji mail adresu posto i ja bih da idem kao i to pa sta bude.

Pozdrav ljudi,zovem se Monika i trenutno sam u Finskoj,u Rovaniemiju.U potrazi sam za poslom preko leta pa mi je svaka pomoc zlata vredna obzirom da ne govorim finski jezik.Ako neko zna kako da stupim u kontakt sa poslodavcima u vezi sa tim berbama ili bilo cim drugim molim vas pisite mi na monika.dimitrijevic86@gmail.com.Unapred hvala i Tarja fantastican blog ,zahvalna sam ti na istom obzirom da je jedini na netu vezan za finsku.Samo nastavi sa istim molim te.Ogroman pozdrav

Monika, hvala ti na lepim recima, lepo je sto si bas u Rovaniemiju :) to je grad moje majke....evo ovako, javi mi se na mail tarjamitrovic@gmail.com, da ti dam neke smernice, koga jos da pitas za posao jer je za branje uglavnom vec kasno, a i poslodavci su mi skrenuli paznju da za sada vise ne dajem njihove mejlove, bar ne ovde javno,jer ih ljudi zatrpavaju pozivima i mejlovima, a oni vec imaju radnu snagu...mejlove cu ovde pisati tek iduce godine kada opet bude aktuelno trazenje sezonskih radnika. Pozdravljam te i uzivaj :)

Bravo, Tarja ti si pravi ambasador Finske.
Sa toliko ljubavi i topline pomazes ljudima i tako divno opisujes svoju Finsku.
Ja sam poslovno saradjivao sa jednom finskom kompanijom i imam samo reci hvale, sada planiram totalno novi posao i opet saradnju sa Finskom. Mogu li te zamoliti za pomoc i spoj sa jednom farmom?
U svakom slucaju nastavi ovako pozitivno, pozdrav.

cao Tarja moguli te pitati nesto u vezi posla u finskoj

Cao Tajla hteo bi te pitati nesto za rad u Finskoj,ako mozes da mi odgovoris na nekoliko pitanja bicu ti zahvalan.Pozdra

Post a Comment