Mar 7, 2014

Kada Finci pevaju pesme sa prostora Ex YU ( I deo)



Često mi se desilo, kada sam u Finskoj i pustim radio ili TV, i kada čujem neku pesmu na finskom, ustanovim da sam je već odavno čula, pa pomislim da me  je strefio  déjà vu/ deža vi (već viđeno) efekat, ali onda spontano krenem da pevam tu pesmu izgovarajući tekst na srpskom i ustanovim da je to pesma koju je neko snimio u Srbiji, Bosni ili Hrvatskoj. Posle me je nekad i kopkalo ko je od koga uzeo pesmu, šta je tu original, šta nije, ali najčešće to nisam ni radila, već bi me obuzeo neki lep osećaj povezanosti zemalja čije poreklo nosim u venama. Mnogi ljudi zavole neku pesmu, i uopšte ih ne interesuje ko je tekstopisac, kompozitor, aranžer…pamti se samo pevač, lepa melodija ili prijatna muzika. 


Ali, neke pesme su se tako često puštale, posebno kada je pevač Janne Hurme (1973) u pitanju, da sam rešila da tada istražim o čemu se tu radi. Tada sam na internetu pronašla naziv albuma i omote i videla da je Janne sve uredno potpisao, čija je pesma, ko je kompozitor, ko aranžer itd, pošto su tekstopisci definitivno finski, jer je tekst prepevan na finski jezik. Iako većina Finaca zna sve te pesme ovog pevača, mislim da niko nije znao da su svi kompozitori iz Bosne, ili se bar nisu bavili tim podacima.Neki su bili veoma iznenađeni, bar nekolicina kojima sam taj podatak rekla, da je sve hitove sa albuma “Kirje”(Pismo) iz 1995. godine, s kojima se ovaj pevač proslavio  širom Finske i izgradio karijeru zahvaljujući njima, napisao Hari Varešanović,  koji je bio i producent na  tom albumu. Janne je jednostavno sav uspeh i slavu doživeo zahvaljujući  Hariju i još nekolicini  ljudi . Zanimljivo je da ih nije samo Janne snimio, već i Hari, pa će već sa prvim taktovima skoro svake pesme ovog Finca, mnogi u celoj bivšoj Jugoslaviji zapevati. Lično, poštujem rad Harija Varešanovića, koji je bez sumnje veoma talentovan i kvalitetan, iako ne slušam tu vrstu muzike, ali ako bih morala da uporedim ko to radi bolje, Hari je sve te pesme, za svetlosnu godinu bolje  interpretirao od Jannea, a o muzici, no comment, finske verzije zvuče očajno…to je bar moje mišljenje. Pored Harijevih, Janne peva pesme i Gibonnija, Crvene jabuke…

Ali, nije samo Janne ljubitelj kompozitora sa prostora Balkana, poslušajte sve pesme na finskom i srpskom, odnosno hrvatskom ili bosanskom, kojih sam se setila i iznenadićete se koliko je  pesama, koje se pevaju u Finskoj, a za koje Finci, mahom,  pojma nemaju da ih nisu pisali finski kompozitori, već da su nastale u staroj Jugi. U to, ko je od koga uzeo, da li su navedeni autori,  da li je sve legalno, u to ne zalazim...ko to zna? Mada, verujem da su svi kao Janne naveli autore, pa uradili obrade, ili su pevači iz EX YU malo obrađivali i naveli finske autore…zaista me to u ovom trenutku i ne zanima. Ja sam samo ovde da vas upoznam sa ovim fenomenom, za koji sigurno niste znali…ali tu sam zato ja  :)


Ovo je jedan deo pesama. Ima ih puno, ali o tome u sledećem nastavku...




Taivassatama - Kaktuspiikki *** Piloti - Kao ptica na mom dlanu 



Tauski - Taivaassa tavanneet *** Piloti- Zaboravljeni



Janne Hurme - Kirje *** Hari Mata Hari – Strah me da te volim

   

Janne hurme - Sydänveri *** Hari Mata Hari – Starac i More

   
Janne Hurme - Jade *** Regina- A Tebe Nema

   
Isto Hiltunen - Kotimaa *** Doris Dragović


   
Isto Hiltunen - Ilman Rakkautta *** Boris Novković – Mi smo jači i od sudbine

   
Kari Vepsä- Niin moni meistä *** Novi Fosili – Tvoje plave kose

   
Janne Hurme – Postikortti*** Hari Mata Hari-Na more dodjite

   
Tanja Lainio - sain sain sain*** Neda Ukraden - Šaj,rode šaj

   
Tanja Lainio -Yön suudelma *** Hari Mata Hari – Ne lomi me

   
Janne Hurme ja Tanja Laino - Prinsessan uni*** Dado Topić i Slađana Milošević – Princeza

   
Tony Montana - Verhon taa *** Aerodrom – Što si u kavu stavila?

   
Janne Hurme - Taivaan Tie *** Crvena jabuka- Sad je srce stijena

   
Mikko Hirvoskoski - Pieni enkeli *** Zdravko Colic - Ljubav ima lažni sjaj

   
Janne Hurme – Tinasormus *** Hari Mata Hari - prsten i zlatni lanac

   

Janne Hurme: Kaarisilta *** COD – Denny

   
Marilii – Sinun *** Magazin – Ginem

 

Janne Hurme - Sateen Jälkeen *** Hari Mata Hari - Ti rodjena si da te zavolim

 

Janne Hurme – Paholaisnainen *** Dragana Mirković – Oči pune tuge

   
Janne Hurme - Pieni huilunsoittaja *** Crvena Jabuka - Sjecanja

   
Janne Hurme - Illan kaunein tyttö *** Crvena Jabuka - Ne govori vise
   
Petri Salminen - Kipin Kapin Takaisin *** Zdravko Čolić - Čija je ono zvijezda

   
Isto Hiltunen - Nuku Vain *** Zana – Rukuju se, rukuju

   

Isto Hiltunen - Trio Suruton *** Tajči – Hajde da ludujemo ove noći



  
Mikko Hirvonsalo - Unohdin hellyyden *** Željko Samardžić – Dobar dan tugo  
http://www.themusichutch.com/listen-song/mikko-hirvonsalo-unohdin-hellyyden/120692/ https://www.youtube.com/watch?v=-h8vzyvBP30

Mikko Hirvonsalo – Marjaleena *** Oliver Dragojević – Magdalena
 http://www.themusichutch.com/listen-song/mikko-hirvonsalo-marjaleena/120693/ https://www.youtube.com/watch?v=KLg3AI0rfXA

 Janne Hurme -Kauniin unen näin *** Gibonni – Zlatne godine

 http://www.themusichutch.com/listen-song/janne-hurme-kauniin-unen-nin/120612/
https://www.youtube.com/watch?v=57X8plrBQX0

7 Komentari / Kommentit:

Ovaj blog je otkrovenje za mene. Bravo Tarja!

a ja sam uvijek kontao kako bi neke nase pjesme prosle u norveskoj i danskoj posto sam tamo zivio...izgledao da je to davno neko skontao da prolazi i fino profitirao :DD

Da... i bilo bi zanimljivo da neko sa EX YU prostora obradi neke finske pesme....

Izgleda da Finska ima mnogo više povezanosti sa Ex-Yu nego što sam mislila. Čitala sam ovaj blog i ranije, ali sam naišla ovaj članak dok sam pretraživala ex-yu populaciju (jer ih ima mnogo tamo) u Finskoj. Ranije, kad sam čula pesme sa albuma koje je Ville Valo (sad već bivše grupe HIM) snimio sa Agentima (Agents), i to originalne pesme poznatog autora Badding-a, a one su me baš podsećale na "naše zabavnjake" takoreći, od šlagera starih, do novije pop muzike. :D

Da draga Nina, dobro si to sve zapazila.

Post a Comment