Mar 11, 2017

Tuomas Markunpoika, neobična i lepa dela finskog dizajnera

Na temu finskog dizajna pisala sam već nekoliko puta, ali naravno, da biste zaista stekli uvid u to zbog čega je finski dizajn toliko cenjen u svetu, predstaviću vam umetnika čiji mi se rad veoma dopada.


 Tuomas Markunpoika


Tuomas (34), je rođen u finskom gradu Jyväskylä a diplomirao je na Univerzitetu za dizajn u Lahtiju. Dobitnik je Lammhults nagrade za dizajn, a bio je nominovan i za mnoge nagrade, a jedna od njih je i za dizajn godine 2013. u Londonu.
 
Njegov stil mi se dopada, ne samo zbog originalnosti, već i zbog njegovog pristupa umetnosti. Naime, on uvek napominje da savremeni dizajn ne treba da bude u zatvoru trendova i mode, već treba da vrati ljudske emocije u centar dela.


Od njegovih radova, najpoznatije su dve serije. Prva serija je serija vaza, zvana Amalgamated,  i to od drvenih bojica i grafitnih olovaka, jer one imaju srce kojima pišu. Sam naziv serije govori o tome kako nastaju ova dela. Olovke lepi i spaja u posebne table, a onda rezanjem dobija prava mala remek-dela.


Ove inovativne, praktične i minimalističke vaze rađene su u limitiranoj seriji. Amalgamated je zapravo serija koja se bavi odnosom između masovne proizvodnje i individualnog cilja.
 















Druga serija njegovih radova se zove Engineering Temporality i inspirisana je sećanjem na voljenu baku koja je imala Alchajmerovu bolest. Gledajući je kako propada,  ta sećanja su mu se duboko urezala u dušu. Ova kolekcija je omaž krhkosti memorije i njenog gubitka. Govorio je da je bakina bolest bila razotkrivanje tkiva njenog života i isparavanje same srži njene ličnosti, svih sećanja, koja su od nje na kraju napravile samo školjku  ljudskog bića. Pokrivanjem komada nameštaja od drveta u mrežu zavarenih čeličnih prstenova pre nego što ih uništi vatrom, on stvara objekte koji imaju nebulozne veze sa originalom ali se pojavljuju maglovito i mutno. Ti objekti  simbolično otkrivaju nestajanja memorije pozivajući se na prošlost, objekte koji su ogrezli u pojam krhkosti kroz fizičke i psihološke vrline koje odražavaju privremenost.


I, zaista je u pravu...jer kada sećanje prenesemo na materijalizovani objekat, taj objekat postaje uspomena i lična stvar prema kojoj imamo neku dozu odgovornosti. Jednostavno, objekat natopljen sećanjem, postaje tako nezamenljiv i dragocen zbog tog prenosa sećanja.


Markunpoika je predstavio ovu zbirku kao njegov diplomski rad na Akademiji za dizajn u Eindhovenu ( Holandija), 2012. godine

























Više o ovom umetniku možete naći na njegovom sajtu http://markunpoika.com
Amalgamated from Tuomas Markunpoika on Vimeo.
Making of Engineering Temporality from Tuomas Markunpoika on Vimeo.

7 Komentari / Kommentit:

Вазе су прелепе :)
Хвала што си нас упознала са овим необичним уметничким делима :)

Hvala i vama i bas mi je drago da vam se dopada.

Cao Tarja. Pisao sam vam na email koji sam nasao ovde na vasem blogu. Mada niste mi odgovorili, nije da se zurim, ali bih volei da ih sto pre naucim, savladam. Zapravo je rec o finskim infinitivima. Prvi i drugi razumem, ali ne bi bilo na odmet da i o njima prokomentarisete nesto, dok treci dosta slabije kapiram. Pa bih voleo, da ako mozete, da svima nama koje interesuje objasnite. Hvala i pozdrav iz Leskovca😘

Postovani Vojo,

Kao prvo, meni je pre 10 dana umrla majka i zaista nisam otvarala imejl...drugo, na mejlu mi se vec i sami imejlovi brisu, jer ih uvek imam preko 5000 koliki je limit na gmailu, a ne stizem tim tempom da odgovaram koliko me ljudi zapitkuju. Sve i da sedim po ceo dan za kompjuterom, ne mogu sve da postignem. Trece, ja sam izricito rekla da me sve uvek pitate ovde na blogu, jer tako odgovor vidi vise ljudi pa se ne ponavljaju pitanja. Stalno se desava da me na desetine ljudi u toku dana pita jedno te isto, i umesto da to jednom odgovorim ovde i vide i drugi, ja deset puta na gmailu moram da pisem isto i opet to ne vidi niko osim vas.Na imejlu treba da se nalaze samo pitanja koja su toliko licna da ih ljudi ne zele ili ne mogu postaviti javno. Nadam se da razumete, jer ne verujem da iko ima toliko vremena da samo odgovara na pitanja koja se stalno ponavljaju. Drago mi je sto imate zelju da ucite finski i uvek cu rado da odgovorim, ali mi nije jasno zasto ovo pitanje niste postavili ispod teksta o lekcijama finskog jezika, ili ispod lekcije o kojoj se govori o infinitivima u finskom jeziku?

Sada ja i ako odgovorim ovde, opet to niko nece videti jer ljudi ne ocekuju da citaju o infinitivu ispod teksta o spaljenim skulpturama. Bice uskoro lekcija i o tome.

Srdacan pozdrav.

Pa nisam nasao na vasem blogu naslov o infinitivima. Inace mislio sam da otvorite novi naslov, ne da odgovorite ovde. 😊

Stvarno sjajan umetnik!

Post a Comment